- Zo’n 80 procent van de Nederlandse studenten, die in het laatste jaar van hun studie zitten, wil voor een non-profit organisatie werken als ze zijn afgestudeerd.
- De populairste werkgever onder de studenten is de Rijksoverheid, gevolgd door chipbedrijf ASML en de Politie.
- Studenten kiezen voor deze organisaties omdat ze willen werken voor werkgevers die maatschappelijke impact hebben en zingeving bieden.
- Lees ook: Jonge ambtenaar geneigd relatief snel te vertrekken – vindt salaris te laag en het werk niet uitdagend genoeg
Bijna 8 op de 10 studenten aan de universiteit die in het laatste jaar van hun studie zitten, zegt voor een non-profit organisatie te willen werken als ze zijn afgestudeerd, met als favoriet op nummer 1: de Rijksoverheid.
Dat blijkt uit een onderzoek van Intelligence Group, een bedrijf dat arbeidsmarkt- en recruitmentdata verzamelt.
Op basis van het onderzoek is een lijst van de twintig meest genoemde werkgevers samengesteld, waarvan 11 overheids- of door de overheid gefinancierde instanties zijn en 15 non-profits zijn.
De 20 populairste werkgevers onder laatstejaarsstudenten
- Het Rijk
- ASML/ de Politie
- Unilever
- Defensie
- ING
- Deloitte
- UMC Utrecht/ Universiteit Utrecht
- GGD
- Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Openbaar Ministerie
- LUMC/ Universiteit Leiden
- Belastingdienst
- De Rechtbank
- Philips
- PWC
- Radboud Universiteit
- CBS
- Amnesty International
- Capgemini
Studenten willen werken voor bedrijven met maatschappelijke impact
Naast de Rijksoverheid worden chipmaker ASML en de Politie veel genoemd, waardoor ze een gedeelde tweede plek hebben gepakt. Het is opvallend dat ASML zo'n sterke opmars aan het maken is, want andere bekende techbedrijven zoals Google, Apple, Amazon, Nvidia, Booking, Bol en Adyen ontbreken in de voorkeurslijstjes.
Ook de academische ziekenhuizen en universiteiten scoren opvallend goed en weten zich aantrekkelijk te positioneren onder hun eigen studenten. Utrecht, Leiden en Nijmegen doen het daarin opvallend beter dan andere grote(re) universiteitssteden zoals Amsterdam en Rotterdam.
“Academische studenten kiezen opvallend vaak voor werkgevers die staan voor maatschappelijke impact, stabiliteit, zingeving, innovatie en kennis. Een veel kleiner gedeelte gaat voor commercie, carrière, salaris, en een resultaatgerichte cultuur”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.
“In de laatste jaren was dit natuurlijk ook goed mogelijk met de grote vraag vanuit de non-profit en academische wereld. Nu de wind anders is gaan waaien, is het de vraag of deze voorkeur de komende jaren niet iets gaat veranderen richting de profitsector.”